του Γαβρή Άγγελου
Η δυτική Θεσσαλονίκη, η πιο πυκνοκατοικημένη περιοχή της πόλης, βιώνει καθημερινά έναν “γολγοθά” μετακινήσεων που δοκιμάζει τα όρια των κατοίκων της. Με τα δρομολόγια του ΟΑΣΘ να χαρακτηρίζονται από καθυστερήσεις και αβεβαιότητα, την περιφερειακή οδό σε μόνιμο κομφούζιο λόγω των έργων του FlyOver και την πολυαναμενόμενη επέκταση του μετρό στα δυτικά να παραμένει εκτός χρονοδιαγράμματος, η μετακίνηση έχει μετατραπεί σε έναν καθημερινό εφιάλτη. Σε αυτό το ζοφερό τοπίο, το σχέδιο για τον Δυτικό Προαστιακό μοιάζει με όαση, ένα έργο που δεν αποτελεί πολυτέλεια, αλλά απόλυτη αναγκαιότητα για την αναβάθμιση της ζωής σε μια περιοχή που αξίζει καλύτερες υποδομές και ουσιαστική φροντίδα.
Ο Δυτικός Προαστιακός Θεσσαλονίκης αποτελεί ένα φιλόδοξο έργο υποδομής που στοχεύει στη βελτίωση των μετακινήσεων και της ποιότητας ζωής των κατοίκων της δυτικής πλευράς της πόλης. Με την ολοκλήρωσή του, θα συνδέσει περιοχές όπως η Μενεμένη, το Κορδελιό, τα Διαβατά, η Αγχίαλος και η Σίνδος με το κέντρο της Θεσσαλονίκης, προσφέροντας μια αξιόπιστη και γρήγορη εναλλακτική στις καθημερινές μετακινήσεις.
Διαδρομές και Σταθμοί
Το έργο περιλαμβάνει τρεις κύριες γραμμές με συνολικά 16 σταθμούς:
- Γραμμή 1: Ξεκινά από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό και καταλήγει στη Σίνδο, εξυπηρετώντας ενδιάμεσες περιοχές με σημαντική επιχειρηματική δραστηριότητα και πληθυσμό.
- Γραμμή 2: Συνδέει το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης με τα Διαβατά, διευκολύνοντας τη μετακίνηση εργαζομένων και επισκεπτών.
- Γραμμή 3: Περιλαμβάνει το τμήμα Λαγκαδά-Επτανήσου, με νέα χάραξη που θα εξυπηρετήσει επιπλέον περιοχές της δυτικής Θεσσαλονίκης.
Χρονοδιάγραμμα Υλοποίησης
Σύμφωνα με τις δηλώσεις του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σταϊκούρα, το έργο έχει περάσει από τη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου και διαθέτει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ. Η ολοκλήρωσή του αναμένεται εντός του 2027, παράλληλα με άλλα σημαντικά έργα υποδομής, όπως το Μετρό Θεσσαλονίκης και το Fly Over.
Οφέλη για την Κοινωνία και το Περιβάλλον
Η δημιουργία του Δυτικού Προαστιακού αναμένεται να προσφέρει πολλαπλά οφέλη:
- Μείωση Κυκλοφοριακής Συμφόρησης: Η ενίσχυση των μέσων σταθερής τροχιάς θα μειώσει την εξάρτηση από τα ιδιωτικά οχήματα, συμβάλλοντας στη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης.
- Περιβαλλοντική Βελτίωση: Η μείωση της χρήσης Ι.Χ. θα οδηγήσει σε λιγότερες εκπομπές ρύπων, βελτιώνοντας την ποιότητα του αέρα και μειώνοντας το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της πόλης.
- Οικονομική Ανάπτυξη: Η βελτίωση των μεταφορικών υποδομών θα ενισχύσει την επιχειρηματική δραστηριότητα στις δυτικές περιοχές, προσελκύοντας νέες επενδύσεις και δημιουργώντας θέσεις εργασίας.
- Κοινωνική Συνοχή: Η καλύτερη σύνδεση των δυτικών περιοχών με το κέντρο της πόλης θα ενισχύσει την κοινωνική συνοχή, διευκολύνοντας την πρόσβαση σε υπηρεσίες, εκπαίδευση και πολιτιστικές δραστηριότητες.
Προκλήσεις και Προοπτικές
Παρά τα σημαντικά οφέλη, η υλοποίηση του έργου αντιμετωπίζει προκλήσεις, όπως η ανάγκη για κατασκευή νέων σταθμών και η προμήθεια σύγχρονων συρμών. Ωστόσο, η αξιοποίηση υφιστάμενων, αλλά ανενεργών, τμημάτων του σιδηροδρομικού δικτύου του ΟΣΕ προσφέρει ένα ισχυρό πλεονέκτημα, καθιστώντας το έργο εφικτό και οικονομικά βιώσιμο.
Ο Δυτικός Προαστιακός Θεσσαλονίκης αποτελεί ένα κρίσιμο έργο για την αναβάθμιση των μεταφορών και της ποιότητας ζωής στη δυτική πλευρά της πόλης. Με την ολοκλήρωσή του, θα προσφέρει μια σύγχρονη, αξιόπιστη και φιλική προς το περιβάλλον λύση στις καθημερινές μετακινήσεις, συμβάλλοντας παράλληλα στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της περιοχής.