Μπετόβεν – Κοντσέρτο για πιάνο Αρ. 4 σε εκδοχή δωματίου
Στο Μέγαρο Μουσικής
Ένα άγνωστο μέχρι πρόσφατα έργο του Μπετόβεν θα ηχήσει στους χώρους του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης. Στις 22 Φεβρουαρίου 2023 παρουσιάζεται η εκδοχή δωματίου του Κοντσέρτου αρ. 4 του Μπετόβεν. Η «μετάφραση» του έργου, όπως χαρακτήρισε την εκδοχή δωματίου ο Μπετόβεν, θα εκτελέσουν οι εξαιρετικοί μουσικοί, Στέφανος Θωμόπουλος, Αντώνης Σουσάμογλου, Μικέλ – Αντρές Μιχαηλίδης, Αθανάσιος Σουργκούνης, David Alexander Bogorad και Βασίλης Σαΐτης, στην αίθουσα «Αιμίλιος Ριάδης», στις 20.30.
Λίγο μετά την αρχική έκδοση του έργου, το 1807, κατά τη διάρκεια μιας παράστασης στο βιεννέζικο παλάτι του πρίγκιπα Franz Joseph Maximilian Lobkovicz, προστάτη και ευεργέτη του Μπετόβεν, δημιουργείται η εκδοχή δωματίου. Πιθανά ο Μπετόβεν, αντανακλώντας το πάθος του για τα κουιντέτα εγχόρδων, αντικαθιστά την ορχηστρική παρτιτούρα, μειώνοντάς τη σε δύο βιολιά, δύο βιόλες και ένα τσέλο, με στόχο να μπορέσει ο ίδιος ο πρίγκιπας να εκτελέσει τα αποσπάσματα στο βιολί.
Την μεταγραφή της συνοδείας της ορχήστρας ανέλαβε ο γνωστός Franz Alexander Pössinger (1767-1827), Βιεννέζος ενορχηστρωτής και πρώτο βιολί της αυλικής ορχήστρας, ενώ ο Μπετόβεν αναθεώρησε 131 μέτρα που απαιτούσαν τη μεγαλύτερη δεξιοτεχνία. Στη συνέχεια, 80 από τα πιο τεχνικά σημεία αλλαγής προσαρμόστηκαν στη διαφάνεια που απαιτεί η μουσική δωματίου, χωρίς ωστόσο να επισκιάζεται η δομή της αρχικής έκδοσης.
Την ιδιαίτερη αυτή συναυλία θα συμπληρώσει το Κουαρτέτο έργο 16, σε πρωτότυπη μεταγραφή του συνθέτη. Παρότι αρχικά συντέθηκε για πιάνο, κλαρινέτο, όμποε, κόρνο και φαγκότο, ο Μπετόβεν το διασκεύασε αμέσως σε ένα κουαρτέτο με πιάνο και έγχορδα, πιο δημοφιλές μουσικό σχήμα για εκείνη την εποχή. Τα έργα θα παρουσιάσει ο «εξερευνητής» του πιάνου, Στέφανος Θωμόπουλος, διευθύνοντας τους Αντώνη Σουσάμογλου, Μικέλ – Αντρές Μιχαηλίδη, Αθανάσιο Σουργκούνη, David Alexander Bogorad και Βασίλη Σαΐτη, καλλιτέχνες που έχουν ξεχωρίσει για το έργο και τις συνεργασίες τους, αποκομίζοντας πλήθος βραβεύσεων.
Συντελεστές
Αντώνης Σουσάμογλου: Βιολί
Μικέλ – Αντρές Μιχαηλίδης: Βιολί
Αθανάσιος Σουργκούνης: Βιόλα
David Alexander Bogorad: Βιόλα
Βασίλης Σαΐτης: Βιολοντσέλο
Στέφανος Θωμόπουλος: Πιάνο
Πρόγραμμα
Ludwig van Beethoven Κουαρτέτο με πιάνο σε μι ύφεση μείζονα, έργο 16
(1770-1827) i. Grave – Allegro ma non troppo
ii. Andante cantabile
iii. Rondo: Allegro ma non troppo
Ludwig van Beethoven Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 4, έργο 58 σε εκδοχή δωματίου
i. Allegro moderato
ii. Andante con moto
iii. Rondo Vivace
Σύντομο Βιογραφικό
Στέφανος Θωμόπουλος
Ο Στέφανος Θωμόπουλος έχει εξελιχθεί σε εξερευνητή του πιάνου, ασχολούμενος όχι μόνο με το κύριο πιανιστικό ρεπερτόριο και τους συνθέτες που προτιμά, όπως ο Liszt, o Debussy, o Rachmaninoff και ο Ravel, αλλά και με ποικίλες καλλιτεχνικές δραστηριότητες αναζητώντας το καινούριο, όπως, με πρωτότυπα ρεπερτόρια, σύγχρονη μουσική, πανεπιστημιακή έρευνα, θέατρο, καλές τέχνες, παιδαγωγικά προγράμματα, αυτοσχεδιασμό και σινεμά, με κάθε συνάντηση που μπορεί να γίνει ευκαιρία γέννησης για εμπειρίες-υβρίδια τον ενδιαφέρει.
Η εκπαίδευσή του εναρμονίζεται με την αναζήτηση ποικιλίας που ακολούθησε με το έργο του. Έχει περάσει από διάφορες σχολές και καθηγητές και έχει συνεργαστεί με σπουδαία ονόματα του καλλιτεχνικού χώρου. Έχει αναδειχθεί νικητής διεθνών διαγωνισμών (Holland Music Sessions, Maria Canals, Hellexpo, Jugend Musiziert) και επιλέχθηκε από τα ιδρύματα Blüthner, Yamaha, Kempff. Έχει δώσει συναυλίες στην Ευρώπη, την Κίνα, τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, Βραζιλία, Ιαπωνία, Τουρκία, Αίγυπτο και την Ουκρανία. Έχει κυκλοφορήσει 7 δίσκους και η αγάπη του για τους πειραματισμούς τον έχει οδηγήσει σε πλήθος πρωτότυπων εγχειρημάτων.
Είναι ο πρώτος διδάκτωρ του Conservatoire του Παρισιού, έχοντας κάνει μία διατριβή πάνω στο έργο για πιάνο του Γιάννη Ξενάκη. Η δουλειά αυτή του επιτρέπει να δώσει συναυλίες και να συμμετέχει σε διαλέξεις γύρω από τον Ξενάκη στο Μοντρεάλ, Νέα Υόρκη, Παρίσι, Tourcoing, Λονδίνο, Βελιγράδι, Λειψία, Βόννη και Αθήνα, να δημοσιεύσει στο κοινό έργο «Performing Xenakis» (Pendragon Press), μαζί με προσωπικότητες όπως ο Milan Kundera, Michel Tabachnik και Irvine Arditti, όπως και να προλογίσει την καινούργια έκδοση των έργων του Ξενάκη για πιάνο στις εκδόσεις Salabert.
Το 2010 γίνεται καθηγητής και διευθυντής του τμήματος πιάνου στο Κονσερβατόριο της Νίκαιας. Εξάλλου, δίνει σεμινάρια στα πλαίσια του Printemps des Arts στο Μονακό, της ακαδημία Musicalta στη Γαλλία, και του Μουσικού Χωριού στην Ελλάδα, του φεστιβάλ Boya στην Κίνα.