Παραμονές Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς. Οι καταναλωτές θα πραγματοποιήσουν τις προμήθειες τους, για τις γιορτές. Το ΚΕ.Π.ΚΑ., έχοντας, πάντα, πρωταρχικό του μέλημα το συμφέρον και την προστασία του καταναλωτή, δίνει οδηγίες, προς τους καταναλωτές, ώστε να αποφύγουν τα διάφορα παιχνίδια, που θα θελήσουν να παίξουν, σε βάρος τους, μερικοί καιροσκόποι. Πρέπει να κινηθούμε, με περίσκεψη και προγραμματισμό.
Για μια σωστή διατροφή, το σύνθημα του ΚΕ.Π.ΚΑ. είναι: “Φρούτα και λαχανικά της εποχής”. Είναι πιο φτηνά και υγιεινά. Δεν έχουν επιβαρυνθεί, με υπερβολική λίπανση, ορμόνες και φυτοφάρμακα. Ένα μεγάλο πλήθος οπωροκηπευτικών παράγεται, κάθε εποχή του έτους. Ας αποφύγουμε τα αμφιβόλου ποιότητας και τρόπου παραγωγής προϊόντα, εκτός εποχής. Οι ντομάτες και τα αγγουράκια μόνο τον πληθωρισμό και το κόστος του Χριστουγεννιάτικου τραπεζιού ανεβάζουν και δε βοηθούν, στη σωστή και υγιεινή διατροφή, που μας παρέχει η μεσογειακή δίαιτα. Για τα άλλα υψηλότιμα φρούτα και λαχανικά, εκτός εποχής, χρειάζεται μεγάλη προσοχή, στις τιμές, που μπορεί να είναι παραπλανητικές (συχνά φαίνονται καθαρά μόνο οι τιμές των υποβαθμισμένων προϊόντων, που παραπλανούν τον Καταναλωτή). Η ελλιποβαρής ζύγιση και άλλες “επινοήσεις” των πωλητών, λόγω της μεγάλης κίνησης, βρίσκονται, επίσης, στο προσκήνιο. Σε κάθε περίπτωση είναι σημαντικό να ελέγχουμε στην πινακίδα του τρόφιμου, την ονομασία του και την τιμή του.
Ας μην αγοράζουμε τρόφιμα, σε μεγάλες ποσότητες, που δεν είναι απαραίτητες, για τη συνηθισμένη διατροφή μας.
Αγοράζουμε, τρόφιμα, από επίσημα και ελεγχόμενα σημεία της αγοράς. Οι αγορές τροφίμων, από πλανόδιους περιστασιακούς πωλητές ή από δήθεν παραγωγούς θα πρέπει να αποφεύγονται, διότι αποτελούν πηγή διάθεσης μη ελεγχόμενων τροφίμων, που μπορεί να παραπλανήσουν τους καταναλωτές και να προκαλέσουν μικρά ή μεγάλα προβλήματα, στην υγεία μας.
Αγοράζουμε πουλερικά και κρεατικά, που είναι τοποθετημένα, σε ψυγεία ή προθήκες ψυγεία και όχι αυτά, που είναι εκτός ψυγείου, κρέμονται, από τσιγκέλια και είναι εκτεθειμένα, σε σκόνες και μικρόβια.
Αγοράζουμε το νωπό κρέας, όσο γίνεται, πιο κοντά, στην ημερομηνία, που θα διοργανώσουμε το τραπέζι και το αποθηκεύουμε, στο ψυγείο μας, όσο το δυνατόν γρηγορότερα, μετά την αγορά του.
Αποθηκεύουμε το κατεψυγμένο κρέας, στον καταψύκτη μας, όσο το δυνατόν γρηγορότερα, μετά την αγορά του και σιγουρευόμαστε ότι παραμένει κατεψυγμένο. Τα κατεψυγμένα κρέατα πρέπει να διατηρούνται, σε κατάψυξη.
Βεβαιωνόμαστε ότι, στα σημεία αγοράς, τα νωπά κρέατα διατηρούνται, υπό ψύξη και, ποτέ, σε ανοιχτούς, μη ψυχώμενους χώρους. Οι νωπές εγχώριες μη συσκευασμένες γαλοπούλες πρέπει να είναι εκσπλαχνισμένες (απεντερωμένες), χωρίς πούπουλα και να φέρουν σήμανση καταλληλότητας δηλαδή το υγειονομικό σήμα (καρτελάκι πλαστικό τετράγωνο, διαστάσεων 2Χ2εκατ. περίπου, με αιχμηρό άκρο, που είναι τοποθετημένο στο στήθος του πουλερικού), όπου φαίνονται τα στοιχεία του σφαγείου, η ημερομηνία σφαγής και η ημερομηνία λήξης.
Τα κατεψυγμένα πουλερικά, τα οποία προέρχονται, από ομαδική συσκευασία και πωλούνται ασυσκεύαστα, μπορούν να πωλούνται, χωρίς ατομική ένδειξη, με την προϋπόθεση ότι οι ενδείξεις είναι στη διάθεση του καταναλωτή, εφόσον ζητηθούν. Η διάθεση, στην αγορά, πτηνοτροφικών προϊόντων (πουλερικά, αυγά κ.λπ.), με ενδείξεις, περί ειδικού τρόπου παραγωγής τους (π.χ. «ελευθέρας βοσκής», «βιολογικής εκτροφής» κ.λπ.), πρέπει να συνοδεύεται και από το ειδικό, κατά περίπτωση, σήμα, που χορηγεί ο Ο.Π.Ε.Γ.Ε.Π. – AGROCERT ή άλλος φορέας πιστοποίησης, σε πιστοποιημένες εκτροφές ή εγκαταστάσεις.
Όλα τα σφάγια των διαφόρων ειδών ζώων πρέπει να έχουν ελεγχθεί και σφραγισθεί με σραγίδα καταλληλότητας, πριν δοθούν στην κατανάλωση. Τα σφάγια αμνοεριφίων που εκτράφηκαν στην Ελλάδα ή σε κοινοτικές χώρες και έχουν σφαγεί στη χώρα μας, πρέπει να φέρουν σφραγίδα καταλληλότητας σχήματος ωοειδούς (αυγού), χρώματος «λαμπρού κυανού» (τυρκουάζ), στο κέντρο της οποίας αναγράφεται ο κωδικός αριθμός του σφαγείου και περιμετρικά τα αρχικά GR και τα διακριτικά της Ε.Ε.
Τα σφαγεία αμνοεριφίων που έχουν σφαγεί σε άλλες κοινοτικές χώρες και διακινούνται προς τη χώρα μας, πρέπει να φέρουν την παραπάνω ωοειδή σφραγίδα, με χρώμα που επιλέγει κάθε κράτος-μέλος της Ε.Ε. με τα χαρακτηριστικά στοιχεία που προαναφέρθηκαν δηλ. τον κωδικό αριθμό σφαγείου, τη χώρα προέλευσης (με τα αρχικά της γράμματα), των διακριτικών της ΕΕ και είναι συνήθως καφε-κόκκινου χρώματος.
Ας μειώσουμε την κατανάλωση κόκκινου κρέατος και τυριών.
Για επιδόρπιο, ας προτιμήσουμε φρούτα. Μια πλούσια φρουτοσαλάτα, ψητά μήλα, στο φούρνο, πασπαλισμένα, με κανέλα, ζελέ ή γιαούρτι, με χαμηλά λιπαρά, με κομματάκια φρούτων, είναι κάποιες αθώες και συγχρόνως γευστικές προτάσεις.
Πριν από οτιδήποτε άλλο, ας βάλουμε, στο πιάτο, σαλάτα. Αφ’ ενός θα ελαττώσει το διαθέσιμο χώρο, για τα υπόλοιπα φαγητά και αφ’ ετέρου θα μας κόψει την όρεξη.
Προσοχή, στην κατανάλωση αλκοόλ. Αν πιούμε, καλό είναι να προτιμήσουμε κρασί ή μπύρα, που περιέχουν λιγότερο οινόπνευμα ή, εναλλακτικά, μπορούμε να συνδυάσουμε το ποτό μας, με σόδα ή αναψυκτικό, με λίγες θερμίδες και έτσι να το κάνουμε να διαρκέσει περισσότερο.
Για κάθε αγορά μας, επιμένουμε, στην έκδοση απόδειξης πληρωμής.
Αν τα οικονομικά μας δε μας επιτρέπουν να αγοράσουμε όλα όσα επιθυμούμε, ας μην προσφεύγουμε, σε δάνεια ή πιστωτικές κάρτες. Όλα τα δάνεια και οι κάρτες, άσχετα με την ονομασία τους (καταναλωτικά, προσωπικά, χρυσές, ασημένιες ή χάλκινες πιστωτικές κάρτες) είναι «χρήμα μετρητό». Σε πολύ μικρό διάστημα, θα κληθούμε να αποπληρώσουμε τις δόσεις μας. Διαπραγματευόμαστε τον τρόπο πληρωμής, όταν πρόκειται να πληρώσουμε, με εντολές του καταναλωτικού μας συνεταιρισμού ή με την πιστωτική μας κάρτα. Και στις δύο περιπτώσεις, είναι πληρωμή “τοις μετρητοίς” και δεν πρέπει να δεχθούμε οποιαδήποτε πρόσθετη επιβάρυνση.
Ας μην ξεκινάμε, με την εικόνα ενός διαφημιστικού μηνύματος, στο μυαλό μας. Η ωραιοποιημένη εικόνα της τηλεόρασης είναι βέβαιο ότι διαφέρει, από την πραγματικότητα και αυτό θα πρέπει να το ερευνήσουμε μόνοι μας.
Ας προγραμματίσουμε τις αγορές μας. Κάνουμε ένα κατάλογο, με τα προϊόντα και τα άλλα αγαθά, για κάθε μέλος της οικογένειας, που θέλουμε να προμηθευτούμε. Δεν ξεφεύγουμε, από τον προγραμματισμό μας. Η αγορά είναι ελκυστική, οι βιτρίνες στολισμένες και η γιορτινή διάθεση, είναι πιθανόν να μας οδηγήσει, στην υπερκατανάλωση.
Για τα τυποποιημένα είδη, τις συσκευές, τα στολίδια κ.λπ., είναι χρήσιμο να κάνουμε μία “μίνι” έρευνα της αγοράς. Ας επισκεφτούμε, τουλάχιστον, 2-3 ηλεκτρονικά καταστήματα, που πωλούν ομοειδή προϊόντα. Είναι βέβαιο ότι θα διαπιστώσουμε ουσιώδεις διαφορές, στις τιμές, που θα μας ανταμείψουν, για το χρόνο, που «χάσαμε».
Προτιμούμε προϊόντα από καταστήματα, όχι από πλανόδιους πωλητές, τους οποίους δεν μπορούμε να βρούμε, ώστε να αποζημιωθούμε, σε περίπτωση, που το προϊόν είναι ελαττωματικό.
Για τα συσκευασμένα προϊόντα, πρέπει να διαβάζουμε, με προσοχή την ετικέτα, (χώρα κατασκευής, σύνθεση προϊόντος, διεύθυνση κατασκευαστή ή εισαγωγέα) και τις οδηγίες χρήσης.
Οι προμηθευτές είναι υποχρεωμένοι να μας παράσχουν οδηγίες χρήσης, στα ελληνικά.
Πριν αγοράσουμε χριστουγεννιάτικα στολίδια ή παιδικά παιχνίδια, ενημερωνόμαστε, για τις προδιαγραφές ασφάλειάς τους.
Ξεκινάει από 8 Ιανουαρίου η ανακύκλωση των χριστουγεννιάτικων δέντρων στη Θεσσαλονίκη
Ανοιχτά και την Κυριακή τα καταστήματα για τα ψώνια των Χριστουγέννων
Ντυμένοι Αγιοβασίληδες περπάτησαν για καλό σκοπό στον Δ.Αμπελοκήπων Μενεμένης
Γιορτινή διάθεση και μουσικές στη Μενεμένη
Χαμός στην Πλατεία Επταλόφου για τη συναυλία της Ζόζεφιν
Εγκαινιάζεται η «Παραμυθούπολη» στη Σίνδο