Η πρόσφατη πρωτοβουλία του Ιδρύματος Ωνάση, σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, για τη μετατροπή 22 δημόσιων γυμνασίων και λυκείων σε «Ωνάσεια Σχολεία» έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις από μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς. Κεντρικό σημείο διαφωνίας αποτελεί η πρόβλεψη για εισαγωγικές εξετάσεις, οι οποίες θα καθορίζουν ποιοι μαθητές θα φοιτούν σε αυτά τα σχολεία.
Αντιδράσεις μαθητών
Μαθητές από διάφορες περιοχές της χώρας εκφράζουν την αντίθεσή τους στη μετατροπή των σχολείων τους σε «Ωνάσεια». Σε ανοιχτή επιστολή τους, αναφέρουν: «Απαιτούμε να μην προχωρήσουν τα Ωνάσεια Σχολεία, γιατί διαχωρίζουν τους μαθητές και μας διώχνουν από τα σχολεία μας!» . Επισημαίνουν ότι η εισαγωγή εξετάσεων για τη φοίτηση σε αυτά τα σχολεία δημιουργεί διακρίσεις και αποκλεισμούς, ενώ τονίζουν ότι όλοι οι μαθητές αξίζουν ίσες ευκαιρίες σε ποιοτική εκπαίδευση.
Επιπλέον, οι μαθητές εκφράζουν την ανησυχία ότι η ανάγκη προετοιμασίας για τις εισαγωγικές εξετάσεις θα οδηγήσει σε επιπλέον άγχος και οικονομική επιβάρυνση για τις οικογένειές τους, λόγω της πιθανής ανάγκης για φροντιστηριακή υποστήριξη. Όπως σημειώνουν, «αυτό που κάνετε είναι να μας πετάτε τελικά έξω από τα σχολεία της γειτονιάς μας και να μας αναγκάζετε να δίνουμε κι άλλες εξετάσεις για να συνεχίσουμε το σχολείο» .
Αντιδράσεις γονέων και εκπαιδευτικών
Γονείς και εκπαιδευτικοί συμμερίζονται τις ανησυχίες των μαθητών, υποστηρίζοντας ότι η μετατροπή των σχολείων σε «Ωνάσεια» με εισαγωγικές εξετάσεις θα οδηγήσει σε κοινωνικό διαχωρισμό και θα εντείνει τις ανισότητες στην εκπαίδευση. Επισημαίνουν ότι η επιλογή μαθητών μέσω εξετάσεων αντιβαίνει στην αρχή της ισότιμης πρόσβασης στη δημόσια εκπαίδευση και μπορεί να δημιουργήσει σχολεία δύο ταχυτήτων.
Επιπλέον, εκφράζουν ανησυχίες για το μέλλον των εκπαιδευτικών που υπηρετούν στα συγκεκριμένα σχολεία, καθώς δεν είναι σαφές εάν θα διατηρήσουν τις οργανικές τους θέσεις ή θα χρειαστεί να μετακινηθούν. Όπως αναφέρεται, «οι μαθητές οδηγούνται στην έξοδο από τα σχολεία που μετατρέπονται σε “Ωνάσεια” ενώ και οι οργανικές θέσεις των καθηγητών βρίσκονται στον αέρα» .
Δηλώσεις δημάρχων
Ο δήμαρχος Κορδελιού-Ευόσμου, Λευτέρης Αλεξανδρίδης, σε δήλωσή του ανέφερε ότι «οι μαθητές και μαθήτριες που φοιτούν σε σχολεία που θα μετατραπούν σε Ωνάσεια, δεν θα αλλάξουν σχολείο, μέχρι να ολοκληρώσουν τον κύκλο φοίτησής τους και θα είναι τρόφιμοι του Ωνασείου, χωρίς να δώσουν εξετάσεις» . Αυτή η διαβεβαίωση στοχεύει να καθησυχάσει τις ανησυχίες των οικογενειών, ωστόσο δεν απαντά στα ερωτήματα σχετικά με τους μελλοντικούς μαθητές που θα επιθυμούν να φοιτήσουν στα «Ωνάσεια Σχολεία».
Θέση του Ιδρύματος Ωνάση
Το Ίδρυμα Ωνάση, από την πλευρά του, υποστηρίζει ότι τα «Ωνάσεια Σχολεία» δεν θα είναι «ελιτίστικα» και ότι σκοπός τους είναι να δοθεί δυνατότητα σε παιδιά που δεν ανήκουν σε καμία ελίτ, αλλά αντίθετα αντιμετωπίζουν τεράστιες προκλήσεις, να έχουν ίσες ευκαιρίες με τα παιδιά των ιδιωτικών σχολείων . Ωστόσο, η πρόβλεψη για εισαγωγικές εξετάσεις δημιουργεί ερωτήματα σχετικά με το πώς θα διασφαλιστεί η ισότιμη πρόσβαση όλων των μαθητών, ανεξαρτήτως κοινωνικοοικονομικού υπόβαθρου.
Η πρωτοβουλία για τη δημιουργία των «Ωνάσειων Σχολείων» έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, κυρίως λόγω της πρόβλεψης για εισαγωγικές εξετάσεις. Μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί ανησυχούν ότι αυτή η διαδικασία θα οδηγήσει σε διαχωρισμό των μαθητών και θα εντείνει τις ανισότητες στην εκπαίδευση. Παρά τις διαβεβαιώσεις του Ιδρύματος Ωνάση και ορισμένων τοπικών αρχών, παραμένουν ερωτήματα σχετικά με την εφαρμογή του προγράμματος και τις επιπτώσεις του στη δημόσια εκπαίδευση.