Παγκόσμια διάκριση για το Σχολείο Ελληνικής Γλώσσας του Δ.Νεάπολης- Συκεών
H UNESCO το ενέταξε στον Διεθνή Κατάλογο Αποτελεσματικών Πρακτικών της για την Εκπαίδευση Ενηλίκων
Ξεχωριστή θέση στην Παγκόσμια Βάση Δεδομένων Αποτελεσματικών Πρακτικών γραμματισμού και αριθμητισμού της UNESCO απέκτησε το Σχολείο Ελληνικής Γλώσσας του δήμου Νεάπολης-Συκεών, που συμπεριλήφθηκε, αντιπροσωπεύοντας μία από τις βέλτιστες πρακτικές σε όλο τον κόσμο σε προγράμματα γραφής και ανάγνωσης για νέους και ενήλικες (https://uil.unesco.org/…/effective-practices-database…
Πρόκειται για την πρώτη φορά που η χώρα μας συμμετέχει με μια δράση ως αποτελεσματική πρακτική, και αφορά συγκεκριμένα στην εκπαίδευση ενηλίκων για την εκμάθηση ελληνικών. Ο πραγματικά παγκόσμιος χαρακτήρας του Καταλόγου της UNESCO -που τεκμηριώνει πάνω από 230 περιπτωσιολογικές μελέτες από 97 χώρες σε όλο τον κόσμο- την καθιστά μοναδική πηγή για φορείς χάραξης πολιτικής, ερευνητές, πανεπιστήμια, κοινωνικούς οργανισμούς, παρόχους και επαγγελματίες που επιδιώκουν να αναπτύξουν προγράμματα που συγκρίνονται με τα καλύτερα όσον αφορά το σχεδιασμό, την εφαρμογή, την παρακολούθηση, την αξιολόγηση και τον αντίκτυπο.
«Πετύχαμε μία κορυφαία διάκριση για το Σχολείο Ελληνικής Γλώσσας που στην πολυετή του πορεία αποτελεί πρότυπη δομή εκπαίδευσης σε δημοτικό επίπεδο, τόσο για την ποιότητα των εκπαιδευτικών του υπηρεσιών, όσο και για την ολόπλευρη υποστήριξη των μαθητών του να αποκτήσουν αυτονομία μέσω της γνώσης της ελληνικής γλώσσας και να επιτύχουν την πλήρη ένταξή τους στην ελληνική κοινωνία μέσα από τη γνωριμία τους με τον ελληνικό πολιτισμό και τις πτυχές της ελληνικής πραγματικότητας» επισημαίνει η αντιδήμαρχος Κοινωνικής Πολιτικής Παρή Γενίτσαρη, υπογραμμίζοντας τη «βασική συμβολή των στελεχών του σχολείου, τα οποία το υποστηρίζουν με την επιστημονική τους κατάρτιση αλλά και με την αγάπη τους για αυτό που κάνουν».
«Η διάκριση αυτή από την UNESCO αποτελεί πολύ μεγάλη τιμή για μας και δείχνει ότι πέρα από την κοινωνική ευαισθησία που δείχνει ο δήμος Νεάπολης-Συκεών προς τις ευάλωτες ομάδες, διαθέτει και τις δυνατότητες για επιστημονικά τεκμηριωμένα προγράμματα που διακρίνονται σε παγκόσμιο επίπεδο» επισημαίνει η ψυχολόγος, προϊσταμένη του Τμήματος Κοινωνικής Προστασίας του δήμου και επιστημονικά υπεύθυνη του Σχολείου Ελληνικής Γλώσσας Μάρω Βασσάρα, ενώ, όπως προσθέτουν οι φιλόλογοι, εκπαιδεύτριες του Σχολείου Μάρθα Γαλατοπούλου και Δέσποινα Κακατσάκη «το σημαντικότερο που πρέπει να προκύψει από αυτή τη διάκριση του Σχολείου μας είναι ότι θα πρέπει να αποτελέσει παράδειγμα προς μίμηση και για άλλους δήμους, στον τρόπο που πρέπει να διαχειρίζονται αυτό το θέμα, καθώς υπάρχει πολύ μεγάλη ανάγκη, οι μετανάστες το θέλουν, το προσπαθούν να μάθουν την ελληνική γλώσσα, αλλά δεν βρίσκουν δομές».
«Πρότυπο παγκόσμιου βεληνεκούς το έργο του δήμου μας»
«Η ιδέα γεννήθηκε το 2006, όταν, με πρωτοβουλία του δήμου μας, συνεδρίασε για πρώτη φορά το Τοπικό Συμβούλιο Ένταξης Μεταναστών, και πήρε σάρκα και οστά το 2009, καθώς διαπιστώθηκε ο μεγάλος αριθμός των αλλοδαπών συμπολιτών μας που είτε μόλις είχαν έρθει στη χώρα και δεν ήξεραν παρά ελάχιστες λέξεις, είτε ζούσαν χρόνια στην χρόνια μας και δεν γνώριζαν ελληνική γραφή και ανάγνωση» σημείωσε ο δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών Σίμος Δανιηλίδης, δηλώνοντας «περήφανος που αναγνωρίζεται και διακρίνεται παγκοσμίως το έργο και η συνεισφορά του δήμου μας σε ένα τόσο σημαντικό ζήτημα, αποτελώντας οδηγό για αποτελεσματικές πρακτικές σε άλλες χώρες και αναδεικνύοντας τον καταλυτικό ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης».
Όπως υπογραμμίζει ο δήμαρχος«μέριμνά μας ήταν ανέκαθεν οι αλλοδαποί συμπολίτες μας να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση, να διεκδικήσουν καλύτερες συνθήκες ζωής και επαγγελματικές ευκαιρίες, να μην αισθάνονται ξένοι, αλλά πολίτες αυτής της χώρας. Γι’ αυτό και το Σχολείο που οραματιστήκαμε και δημιουργήσαμε δεν προωθεί απλά και μόνο την καλύτερη γνώση της γλώσσας, αλλά την ευκαιρία για καλύτερη διαβίωση των ανθρώπων αυτών, μέσω της επαφής τους με τον ελληνικό Πολιτισμό και την ενεργή τους συμμετοχή στην καθημερινότητα, με δικαιώματα και υποχρεώσεις».
Ο Αρμέν, η Μαϊλίντα και η Αρμινέ μιλούν ελληνικά Το Σχολείο Ελληνικής Γλώσσας του δήμου λειτουργεί με τη συνεργασία της Διεύθυνσης Κοινωνικής Πολιτικής και της Κοινωφελούς Επιχείρησης Υπηρεσιών Νεάπολης-Συκεών, την εποπτεία της Παιδαγωγικής Σχολής του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και την υποστήριξη του Συμβουλίου Ένταξης Μεταναστών του δήμου Νεάπολης-Συκεών.
Τα μαθήματα πραγματοποιούνται δύο φορές την εβδομάδα, από τον Οκτώβρη μέχρι τον Ιούνιο, και στα 12 χρόνια λειτουργίας του Σχολείου Ελληνικής Γλώσσας ωφελήθηκαν παρακολουθώντας δωρεάν μαθήματα ελληνικών, ανάλογα με τις ανάγκες τους, περισσότεροι από 700 αλλοδαποί κάτοικοι του δήμου όλων των ηλικιών και μορφωτικών επιπέδων, στην πλειοψηφία τους γυναίκες, με καταγωγή από περισσότερες από 50 διαφορετικές χώρες (Αλβανία, Αρμενία, Αυστρία, Βουλγαρία, Βραζιλία, Γερμανία, Γεωργία, Εσθονία, Λευκορωσία, Μολδαβία, Ουκρανία, Πολωνία, Ρουμανία, Ρωσία, Σλοβακία, Τουρκία, κ.α.).
Τα μαθήματα που προσφέρονται είναι ελληνικά όλων των επιπέδων καθώς και ειδικά μαθήματα ορθής γραφής και ελληνικής Ιστορίας και Πολιτισμού, με στόχο την απόκτηση πιστοποιητικού ελληνομάθειας. Παράλληλα με τα μαθήματα οι μαθητές του σχολείου είχαν την ευκαιρία να γνωριστούν με την πόλη σε ειδικά σχεδιασμένους περιπάτους με ξεναγήσεις σε ιστορικά και εμβληματικά σημεία της πόλης, να παρακολουθήσουν ταινίες στα Φεστιβάλ ντοκιμαντέρ και κινηματογράφου, καθώς και θεατρικές παραστάσεις του Κ.Θ.Β.Ε., να επισκεφθούν μουσεία και εκθέσεις φωτογραφίας, να παρακολουθήσουν μαθήματα πρώτων βοηθειών από την ΕΔΟΜΑΚ και να συμμετάσχουν σε πολλές εξωσχολικές δραστηριότητες, καθώς και να δημιουργήσουν τη δική τους θεατρική ομάδα.
Νέο πρόγραμμα ελληνομάθειας Παράλληλα, στο πλαίσιο του προγράμματος REACT, ξεκίνησαν ειδικά μαθήματα ελληνικών για την υποστήριξη της κοινωνικής ένταξης ωφελούμενων προσφύγων και προσφυγισσών. Γυναίκες και άνδρες από το Κογκό, τη Συρία και το Αφγανιστάν σε μια προσπάθεια να προσαρμοστούν στην ελληνική κοινωνία και να μπορέσουν να βρουν εργασία και να αυτονομηθούν, συμμετέχουν με ενθουσιασμό στα μαθήματα που τους προσφέρονται από τους δύο φιλόλογους που έχουν αναλάβει το έργο. Τα τμήματα είναι ολιγομελή λόγω των υγειονομικών περιορισμών, αλλά και των διαφορετικών χώρων προελεύσεων των μαθητών και μαθητριών.