Connect with us
Header Leaderboard Ad Code

Δήμος Παύλου Μελά

Δήμος Παύλου Μελά: Μετά τη φονική καταιγίδα αρχίζει η αντιπλημμυρική θωράκιση

Δρομολογούνται τρεις μεγάλες παρεμβάσεις στην περιοχή του δήμου

Χρειάστηκε να φτάσουμε στο σημείο να θρηνήσουμε ένα νεκρό στην Πολίχνη και να προκληθούν καταστροφές σε περιουσίες πολιτών για να… θορυβηθεί η πολιτεία και με την πίεση του δήμου Παύλου Μελά να αρχίσει το επόμενο διάστημα η αντιπλημμυρική θωράκιση στην περιοχή, που από ότι φαίνεται άργησε… έξι χρόνια.

Πλημμύρες και σε αυτή την περιοχή της Θεσσαλονίκης συνέβαιναν πάντα, όμως, πλέον, κάτι αλλάζει και μάλιστα με οδυνηρό τρόπο, με το θάνατο του 26χρονου που παρασύρθηκε με το αυτοκίνητο του το προηγούμενο Σάββατο όταν λόγω της δυνατής νεροποντής υπερχείλισε το ρέμα Ξηροποτάμου στην Πολίχνη. Αυτή η τραγωδία, φαίνεται ότι αποτέλεσε το μοχλό πίεσης για να τρέξει το φθινόπωρο, ίσως και το καλοκαίρι το κύριο έργο αντιπλημμυρικής θωράκισης, που αφορά στην αποκατάσταση-διευθέτηση του ρέματος που ξεκινά από το Χορτιάτη και καταλήγει ως το Δενδροπόταμο, διαπερνώντας την δημοτική ενότητα Πολίχνης. Ένα έργο για το οποίο ο δήμος Παύλου Μελά χτυπά την πόρτα του υπουργείου Υποδομών εδώ και έξι χρόνια, από το 2015, λαμβάνοντας πάντα την ίδια απάντηση: ότι εκκρεμεί μελέτη που είναι μεγάλης κλίμακας και εκπονείται από τις υπηρεσίες του υπουργείου.

Μετά την τραγωδία… παρεμβάσεις

Μιλώντας στη «ΜτΚ» για την αντιπλημμυρική θωράκιση της περιοχής ο δήμαρχος Παύλου Μελά, Δημήτρης Δεμουρτζίδης τόνισε ότι είναι σε φάση εξέλιξης τρία έργα, το ένα αφορά στη διευθέτηση και οριοθέτηση του ρέματος Ξηροποτάμου, που διαπερνά τα Πεύκα και την Πολίχνης. https://8484e96e21ab8f693b23229f359b26f3.safeframe.googlesyndication.com/safeframe/1-0-38/html/container.html

«Το έργο αυτό είναι ευθύνη του υπουργείου Υποδομών που δεν έχει ολοκληρώσει ακόμη τη σχετική μελέτη. Η σύμβαση που έχει ο μελετητής με το υπουργείο λήγει στις 30/09/2021 και η εκτίμηση του των αρμοδίων είναι ότι θα τελειώσει νωρίτερα. Φαντάζομαι όμως ότι ως το καλοκαίρι θα έχει δημοπρατηθεί το έργο, προϋπολογισμού 15 εκατ. ευρώ» ανέφερε ο δήμαρχος, προσθέτοντας ότι μετά από την ολοκλήρωση της μελέτης και την παράδοσή της στο υπουργείο, το έργο αντιπλημμυρικής προστασίας θα γίνει, είτε με χρήματα από το ΠΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας είτε από το ΕΣΠΑ. Ο κ. Δεμουρτζίδης δεν παρέλειψε μάλιστα να σημειώσει ότι από το 2015 αποστέλλει σχετικές επιστολές στα αρμόδια υπουργεία, και το ίδιο όπως είπε, έκανε και το 2020, χωρίς ωστόσο να λάβει απάντηση. https://8484e96e21ab8f693b23229f359b26f3.safeframe.googlesyndication.com/safeframe/1-0-38/html/container.html

Τα άλλα δύο έργα είναι το δίκτυο ομβρίων υδάτων στη Νικόπολη και το μεγάλο ρέμα της Ευκαρπίας, συνολικού προϋπολογισμού 5,5 εκατ. ευρώ που θα χρηματοδοτηθούν από το πρόγραμμα «Τρίτσης» και από πόρους της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.

Μάλιστα το έργο του ρέματος Ευκαρπίας όπως ανέφερε στη «ΜτΚ» ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων Πάρις Μπίλλιας θα αρχίσει άμεσα, πιθανότατα ως το Σεπτέμβριο, καθώς το επόμενο διάστημα θα υπογραφεί προγραμματική σύμβαση μεταξύ του δήμου και της περιφέρειας για τη δημοπράτηση του έργου.

Κληθείς να απαντήσει για το μεγάλο επίμαχο ρέμα Ξηροποτάμου, που δρομολογείται από το υπουργείο, ο κ. Μπίλιας εξήγησε ότι το έργο αυτό είχε ενταχθεί σε ένα μεγάλο master plan που είχε εκπονηθεί πριν από δέκα χρόνια, προβλέποντας μια σειρά έργων και αντιπλημμυρικής θωράκισης. «Ωστόσο καθυστέρησε πολύ και εν τω μεταξύ η κατάσταση έγινε πιο δύσκολη, καθώς πολλοί είναι αυτοί που έχτισαν στο ρέμα, οπότε αναζητήθηκαν τρόποι για να βρεθεί λύση. Το κράτος το πρόλαβαν τα γεγονότα, ωστόσο θεωρώ ότι στο εξής η κατασκευή των έργων είναι μονόδρομος» επισήμανε ο αντιπεριφερειάρχης.

Σε Θέρμη και Θερμαϊκό

Η περίπτωση του δήμου Παύλου Μελά δεν είναι η μοναδική, όπου τα έργα έρχονται μετά από καταστροφές. Αντιμέτωποι με τη μανία της βροχής και των πλημμυρών βρέθηκαν το 2010 και το 2016 οι δήμοι Θέρμης και Θερμαϊκού που μέτρησαν πολλές πληγές, ως ότου αρχίσει η αποκατάσταση των ανυπολόγιστων ζημιών που προκλήθηκαν.

Ήταν Οκτώβριος του 2010, ένα μήνα πριν από τις δημοτικές εκλογές που μάλιστα σηματοδοτούσαν την έναρξη του Καλλικράτη, όταν κακοκαιρία σάρωσε την περιοχή της Θέρμης πλημμυρίζοντας το φράγμα της περιοχής. Λίγο έλειψε να χαθεί ένας άνθρωπος που εγκλωβίστηκε στα νερά, αλλά με την επέμβαση διασωστών και του ίδιου του δημάρχου Θεόδωρου Παπαδόπουλου, που χωρίς δεύτερη σκέψη βούτηξε για να βοηθήσει το συμπολίτη του, με κίνδυνο να πνιγεί και ο ίδιος, κατάφερε να σωθεί.

Έκτοτε, και μετά από επίμονες προσπάθειες του δήμου στα αρμόδια υπουργεία στη Θέρμη έτρεξαν αντιπλημμυρικά έργα που ξεπέρασαν τα 10 εκατ. ευρώ. Συγκεκριμένα αποκαταστάθηκε το ρέμα Τριαδίου που διασχίζει την περιοχή και καταλήγει ως τη θάλασσα, καθώς και το μεγάλο ρέμα που ξεκινά από το Πανόραμα και διασχίζει την επέκταση της Θέρμης. Στη συνέχεια έγιναν πολλά ακόμη επιμέρους έργα, μικρότερης κλίμακας, θωρακίζοντας την περιοχή.

Έξι χρόνια μετά, το Σεπτέμβριο του 2026, πρωτοφανής θεομηνία χτυπά ανελέητα και το δήμο Θερμαϊκού, κατά τη διάρκεια της οποίας μια γυναίκα έχασε τη ζωή της στη Μηχανιώνα, άνθρωποι κινδύνεψαν, δρόμοι καταστράφηκαν, χάθηκαν περιουσίες, σπίτια πλημμύρισαν, ενώ αυτοκίνητα βούλιαξαν στις λάσπες και παρασύρθηκαν στη θάλασσα.

Για την καταστροφή ευθύνονται επτά ρέματα, που δεν είχαν διευθετηθεί, ενώ η μελέτη τους επρόκειτο να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ, σε συνεργασία με την περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, ενώ ταυτόχρονα θα εκπονούνταν μελέτη σε συνεργασία με την ΕΥΑΘ Παγίων και για την βελτίωση της κατάστασης στο ρέμα της Μηχανιώνας, που δεν άντεξε τον μεγάλο όγκο του νερού, λόγω της μικρής διατομής του.

Οι «πληγές» της περιοχής, πέντε χρόνια μετά δεν έχουν κλείσει εντελώς, παρά το γεγονός ότι ο δήμος Θερμαϊκού παρέμενε επί μία τριετία σε «κατάσταση έκτακτης ανάγκης».

Αν και έγκαιρα είχε διατεθεί από το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Ανάπτυξης στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας το ποσό των 15,5 και πλέον εκατομμυρίων ευρώ για την αποκατάσταση των συνεπειών της καταστροφής, εντούτοις, άργησαν πολύ να γίνουν τα απαραίτητα έργα αποκατάστασης του παραλιακού μετώπου, από τον Ποταμό Επανομής μέχρι το Αγγελοχώρι, ενώ το ίδιο συνέβη και με μεγάλα τμήματα του οδικού δικτύου.

Πηγή: Εφημερίδα Μακεδονία της Κυριακής

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement