Connect with us
Header Leaderboard Ad Code

Δήμος Νέαπολης Συκεών

Παιδιά με ειδικές ανάγκες δεν πηγαίνουν στο σχολείο τους στα Πεύκα εδώ και έναν μήνα

Άλυτο πρόβλημα παραμένει η μεταφορά μαθητών – Σε απόγνωση γονείς

Αντανακλαστικά που μόνον γρήγορα δεν μπορούν να χαρακτηριστούν, τοπίο θολό, αρμοδιότητες και ευθύνες που μοιράζονται μεταξύ διαφορετικών υπουργείων και υπηρεσιών επισκιάζουν την έναρξη της φετινής σχολικής χρονιάς για 1.000 μαθητές του πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης. Η μεταφορά από και προς τα σχολεία τους δεν έχει εξασφαλιστεί ακόμη, παρά το γεγονός ότι έχουν περάσει τέσσερις εβδομάδες από το άνοιγμα των σχολείων.

Οι γονείς έχουν ήδη προχωρήσει σε κινητοποιήσεις και διαμαρτυρίες και… περιμένουν. Μεταφέρουν στη «ΜτΚ» ότι τα παιδιά τους αντί να βρίσκονται στο σχολείο, να εκπαιδεύονται και να εξελίσσονται, μένουν στο σπίτι. Άλλοι αναγκάστηκαν να τα παίρνουν μαζί τους στη δουλειά ή να «φορτώνονται» άδειες προκειμένου να μπορούν να τα μεταφέρουν από και προς το σχολείο. Άλλοι πάλι βάζουν το χέρι στην τσέπη προκειμένου να μεταφέρονται τα παιδιά τους με ταξί -με δική τους πρωτοβουλία.

«Δραματική η κατάσταση φέτος»

Η Στέλλα Μαβίδου, πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του Ειδικού Νηπιαγωγείου και Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Πεύκων Θεσσαλονίκης περιγράφει στη «ΜτΚ» πως τις προηγούμενες χρονιές υπήρξαν μικροπροβλήματα καθώς δεν εξυπηρετούνταν ένα με δύο παιδιά. 

«Φέτος όμως, η κατάσταση είναι δραματική. Πέρσι είχαμε εννέα μικρά τουριστικά λεωφορεία για τα 48 παιδιά που πηγαίνουν στο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Πεύκων και στο 3ο Ειδικό Νηπιαγωγείο. Τη φετινή χρονιά υπήρξε ενδιαφέρον από τους ιδιώτες για μόλις τρία από τα εννιά δρομολόγια. 

Μετά τις συμπτύξεις δρομολογίων που έγιναν, έχουν μείνει 12 μαθητές που δεν εξυπηρετούνται» και οδηγούν τους γονείς σε απόγνωση. «Μητέρα που έφερνε το παιδί της από τα Λαγυνά δεν μπορεί να το κάνει πια με αποτέλεσμα να μην έρχεται στο σχολείο».

Η ίδια επισημαίνει πως τα παιδιά που φοιτούν σε ειδικό σχολείο έχουν ανάγκη από σταθερότητα στο πρόγραμμά τους. «Όταν αυτά τα παιδιά δεν πηγαίνουν στο σχολείο μπορεί να πάει πίσω ακόμα και το θέμα χρήσης της τουαλέτας», τονίζει.

Οι περισσότεροι μαθητές του σχολείου είναι στο φάσμα του αυτισμού ενώ υπάρχουν και παιδιά με σύνδρομο Down κι άλλες ασθένειες. Μιλώντας δε για τα δρομολόγια που συμπτύχθηκαν εξηγεί ότι «υπάρχουν παιδιά που ξυπνούν από τις 6 το πρωί για να πάρουν το σχολικό στο οποίο παραμένουν για μιάμιση και δύο ώρες μέχρι να φτάσουν στο σχολείο. Αυτό φυσικά δημιουργεί αναστάτωση. Υπάρχουν παιδάκια που δεν μπορούν να συγκρατήσουν τα ούρα τους για τόσες ώρες. Οι διαδρομές πρέπει να είναι σύντομες».

«Χωρίς μεταφορά 50 σχολεία»

Ο Σταύρος Τριλυράκης, πρόεδρος της Ένωσης Συλλόγου Γονέων ΔΕ Πεύκων αναφέρει πως «ακόμη δεν έχει εξασφαλισθεί η μεταφορά μαθητών για περίπου 50 σχολεία της Θεσσαλονίκης. Διαταράσσεται ο εργασιακός βίος των γονέων που αναγκάζονται να πάρουν δίωρες άδειες ή να πάρουν τα παιδιά στη δουλειά τους. Το κόστος είναι μεγάλο για όσους αναγκάζονται να μισθώνουν ταξί και το σημαντικότερο όλων είναι ότι παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες μένουν στο σπίτι αντί να κοινωνικοποιούνται και να εξελίσσονται». 

Συμπληρώνει πως «το υπουργείο Παιδείας πρέπει να διαθέτει σχολικά λεωφορεία ώστε να εξασφαλίζεται η μεταφορά των μαθητών και να μην είναι οι γονείς όμηροι των απαιτήσεων των ιδιωτών». Όπως υπενθυμίζει, ζήτημα μεταφοράς μαθητών από και προς το ΕΝΕΕΓΥΛ Πεύκων υπήρξε και πέρσι «και λύθηκε τον Νοέμβριο!».

«Να βρεθεί άμεσα λύση»

Ο Γιώργος Τόδας, πρόεδρος της Β’ ΕΛΜΕ εξηγεί ότι από την αρχή της σχολικής χρονιάς ένα ποσοστό μαθητών που φοιτούν στα Ειδικά Σχολεία της Θεσσαλονίκης δεν έχουν ξεκινήσει την παρακολούθηση των μαθημάτων τους διότι δεν έχει εξασφαλιστεί η μεταφορά τους. 

«Υπάρχει Ειδικό Σχολείο όπου λείπουν οι 47 από τους 74 μαθητές γιατί δεν έχουν μεταφορικό μέσο. Αυτό διαταράσσει πλήρως την εκπαίδευσή τους. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν στη Θεσσαλονίκη περίπου 60 δρομολόγια μεταφοράς μαθητών που δεν γίνονται. Πολλά από αυτά είναι για Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης. 

Μεγάλο πρόβλημα υπάρχει σε οικογένειες μαθητών με ειδικές ανάγκες που τα παιδιά δεν κατανοούν γιατί δεν μπορούν να πάνε στο σχολείο τους ενώ οι συμμαθητές τους πηγαίνουν. Σ’ αυτό πρέπει να προσθέσουμε ότι υπάρχουν μονογονεϊκές οικογένειες μαθητών ΑμεΑ που το πρωί εργάζονται και δεν βρίσκουν λύσεις για τα παιδιά τους».

Όπως εξηγεί, έγιναν παράλληλες προσπάθειες να βρεθεί λύση με την μεταφορά μαθητών/τριών με ταξί αλλά δεν προχώρησε. «Πρέπει η πολιτεία να δώσει άμεσα λύση στο τεράστιο αυτό κοινωνικό πρόβλημα. Τεράστιο θέμα αποτελεί και το γεγονός ότι δεν έγιναν προσλήψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό ώστε να καλυφθούν τα κενά στην Ανατολική Θεσσαλονίκη. 

Τόσο στην γενική παιδεία όσο και στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση υπάρχουν πάρα πολλά κενά που αναγκάζουν τα σχολεία να λειτουργούν με τετράωρα και πεντάωρα ενώ φθάσαμε στον Οκτώβριο. Δεν έγιναν προσλήψεις με βάση τα αιτήματα της ΔΔΕ Ανατολικής Θεσσαλονίκης, κάτι που πρέπει να αποκατασταθεί άμεσα από το ΥΠΑΙΘΑ».

«Μπαλάκι ευθυνών που καταλήγει στο κενό»

Ο Θανάσης Κοκονάς, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ενώσεων Γονέων και Κηδεμόνων Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας λέει πως το πρόβλημα μεταφοράς αφορά 130 παιδιά με ειδικές ανάγκες που θα έπρεπε να βρίσκονται στα σχολεία της Θεσσαλονίκης. 

Ζήτημα υπάρχει και με μαθητές απομακρυσμένων περιοχών όπου τα δρομολόγια είναι ασύμφορα για τους ιδιώτες αλλά και με τις ημερήσιες σχολικές εκδρομές. Κάνει λόγο για μπαλάκι ευθυνών μεταξύ Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, υπουργείων Μεταφορών, Εσωτερικών και Τουρισμού ενώ «θα έπρεπε να έχει την ευθύνη το υπουργείο Παιδείας διότι η μεταφορά των παιδιών δεν είναι ξέχωρο κομμάτι από την εκπαίδευσή τους. Το θολό αυτό τοπίο εξυπηρετεί τη μη λύση του προβλήματος».

Για τις ημερήσιες σχολικές εκδρομές λέει πως οι γονείς καλούνται να επιλέξουν ανάμεσα στο κόστος και στην ασφάλεια των παιδιών τους. 

«Έχουμε πολλές καταγγελίες που αναφέρουν πως τουριστικά πρακτορεία ζητούν 180 ευρώ αν υπάρχει έλεγχος από τη Διεύθυνση Τροχαίας και 120 ευρώ εάν δεν γίνει ο απαραίτητος έλεγχος. Φυσικά αυτό οδηγεί σε ακυρώσεις εκδρομών καθώς δεν συναινούν οι γονείς, διότι από τη μία δεν έχουν αυτήν την οικονομική δυνατότητα και από την άλλη εννοείται πως δεν θα ρισκάρουν την ασφάλεια των παιδιών τους». 

Διευκρινίζει, τέλος, ότι στο θέμα των σχολικών εκδρομών εμπλέκεται το υπουργείο Τουρισμού οπότε «καταλήγουμε στο πουθενά διότι δεν δίνεται λύση με το μπαλάκι ευθυνών που πετά ο ένας στον άλλον».

Σε αναμονή η τροπολογία

Από την πλευρά της η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας -στην ευθύνη της οποίας εμπίπτει η μεταφορά των μαθητών- βρίσκεται σε αναμονή, με την αρμόδια αντιπεριφερειάρχη Βούλα Πατουλίδου να λέει στη «ΜτΚ» πως την ερχόμενη εβδομάδα αναμένεται τροπολογία του υπουργείου Εσωτερικών ώστε τα αδιάθετα δρομολόγια που αφορούν κυρίως στα ειδικά σχολεία, να εξυπηρετηθούν. 

Στόχος της Περιφέρειας, σύμφωνα με την αντιπεριφερειάρχη, είναι όλα τα παιδιά να βρίσκονται στα σχολεία τους και όχι στο σπίτι, με τα στοιχεία να δείχνουν πώς 1.000 από τα 15.000 παιδιά δεν εξυπηρετούνται -εκ των οποίων μάλιστα τα 100 είναι παιδιά με ειδικές ανάγκες. Σημειώνεται ότι τα λεωφορεία ΚΤΕΛ που εξυπηρετούσαν σχολικά δρομολόγια έχουν πλέον διατεθεί για κάλυψη αναγκών στη γραμμή Θεσσαλονίκης-Αθήνας.

«Καλούμαστε να βάλουμε χρήματα από την τσέπη μας»

Ο Μιχάλης Πεζίκογλου, πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών Πρακτόρων και Ιδιοκτητών Τουριστικών Λεωφορείων Κεντρικής Μακεδονίας λέει στη «ΜτΚ» ότι αυτή τη στιγμή τα εν λόγω δρομολόγια δεν γίνονται διότι «το κόστος που προκύπτει από τον υπάρχοντα μαθηματικό τύπο είναι πολύ χαμηλό. 

Απομακρυσμένο δρομολόγιο, πρωί και μεσημέρι από το Λιβάδι Θεσσαλονίκης στην Περιστερά, ανέρχεται στα 65 ευρώ. Μόνο το κόστος του πετρελαίου είναι μεγαλύτερο. Ποιος θα πληρώσει τον οδηγό και τη συνοδό; Όποιος πάρει αυτό το δρομολόγιο πρέπει να πληρώσει από την τσέπη του». Μιλώντας για τα ειδικά σχολεία λέει πως οι τιμές είναι ακόμη πιο χαμηλές δεδομένου ότι «μιλάμε για ειδικά διαμορφωμένα οχήματα που στοιχίζουν σε εμάς πολύ πιο ακριβά».

Για τις σχολικές εκδρομές μικρών αποστάσεων ο κ. Πεζίκογλου τονίζει ότι οι ιδιώτες αρνούνται να κάνουν τα δρομολόγια γιατί «δεν πρόκειται για έλεγχο ημέρας για την ασφάλεια των μαθητών αλλά για εκτενή έλεγχο 28 ημερών με καθαρά εισπρακτικό χαρακτήρα. 

Από τον Αύγουστο μάλιστα τα πρόστιμα του ΚΟΚ έχουν τριπλασιαστεί σε σχέση με πέρσι. Οι παραβάσεις αφορούν σε αμέλειες των οδηγών οι οποίοι δεν θέλουν να κάνουν τέτοια δρομολόγια που τους προκαλούν εργασιακό άγχος. Το πρόστιμο πλέον ισοδυναμεί με τον μισό μισθό τους», καταλήγει.

Πηγή: Μακεδονία της Κυριακής

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement