«Εδώ και έναν μήνα περίπου, το μηχάνημα έκδοσης εισιτηρίων του ΟΣΕΘ στήθηκε στην πλατεία του Ευόσμου, αλλά παραμένει… διακοσμητικό στοιχείο! Οι πολίτες που περνούν καθημερινά από το σημείο, αγανακτισμένοι, αναρωτιούνται πότε επιτέλους θα τεθεί σε λειτουργία. Είναι δυνατόν να τοποθετείται ένας αυτόματος πωλητής εισιτηρίων και να μένει ανενεργός; Σε τι εξυπηρετεί μια τέτοια πρακτική, πέρα από το να προκαλεί ερωτήματα και δυσαρέσκεια στους δημότες;»
Με μια καταγγελία σαν την παραπάνω, η οποία κυκλοφορεί τις τελευταίες ημέρες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οι κάτοικοι του Ευόσμου εκφράζουν την απογοήτευσή τους για τη στασιμότητα στη λειτουργία του μηχανήματος. Αν και η τοποθέτησή του θεωρήθηκε ένα θετικό βήμα προς τη διευκόλυνση των επιβατών, η καθυστέρηση στην ενεργοποίησή του δημιουργεί προβληματισμό για την οργάνωση και την αποτελεσματικότητα του ΟΣΕΘ…
Τι γίνεται ακριβώς…
Το μηχάνημα έκδοσης εισιτηρίων του ΟΣΕΘ, το οποίο στήθηκε στην πλατεία του Ευόσμου εδώ και περίπου έναν μήνα, αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα της ελληνικής πραγματικότητας: κάτι ξεκινάει, αλλά ποτέ δεν ολοκληρώνεται εγκαίρως. Οι κάτοικοι και οι επισκέπτες της περιοχής παρατηρούν καθημερινά το μηχάνημα στημένο και… αδρανές, αναρωτώμενοι πότε θα τεθεί επιτέλους σε λειτουργία. Αν και η πρωτοβουλία τοποθέτησης αυτόματων πωλητών είναι καλοδεχούμενη, η έλλειψη έγκαιρης ενεργοποίησης δημιουργεί εύλογα ερωτήματα για την οργάνωση και τη διαχείριση του έργου.
Ο ΟΣΕΘ έχει ανακοινώσει ότι τα μηχανήματα αυτά αποτελούν μέρος της μετάβασης στο νέο ηλεκτρονικό σύστημα κομίστρου, το οποίο θα ενοποιήσει τα εισιτήρια λεωφορείων και μετρό. Μέχρι στιγμής, έχουν τοποθετηθεί 29 μηχανήματα σε κομβικά σημεία της Θεσσαλονίκης, όμως το χρονοδιάγραμμα λειτουργίας τους παραμένει ασαφές. Στον Εύοσμο, όπως και σε άλλα σημεία, οι πολίτες περιμένουν μια απλή απάντηση: πότε θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν το μηχάνημα;
Είναι απογοητευτικό να βλέπουμε ότι έργα τα οποία σχεδιάστηκαν για να διευκολύνουν την καθημερινότητα των πολιτών καταλήγουν να προστίθενται στη λίστα με τα “απλώς εγκατεστημένα αλλά μη λειτουργικά”. Το μηχάνημα στην πλατεία του Ευόσμου είναι, προς το παρόν, ένα διακοσμητικό στοιχείο. Θα μπορούσε κάποιος να πει ότι αντικατοπτρίζει τη γραφειοκρατική αναβλητικότητα που τόσο συχνά βλέπουμε σε έργα υποδομής στην Ελλάδα.
Πέρα από το αίσθημα απογοήτευσης, η καθυστέρηση δημιουργεί και πρακτικά προβλήματα. Οι πολίτες που βασίζονται στις δημόσιες συγκοινωνίες εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν δυσκολίες με τα παραδοσιακά μέσα έκδοσης εισιτηρίων, ενώ η αναμονή για την ενεργοποίηση των αυτόματων πωλητών παρατείνεται. Και το ερώτημα παραμένει: Γιατί να στήσεις ένα μηχάνημα, αν δεν μπορείς να το θέσεις σε λειτουργία;
Από τις μέχρι τώρα πληροφορίες, η πλήρης λειτουργία του νέου συστήματος κομίστρου προγραμματίζεται για την 1η Ιανουαρίου 2025. Ωστόσο, τίποτα δεν εξηγεί γιατί το μηχάνημα δεν λειτουργεί ήδη, εφόσον έχει τοποθετηθεί εδώ και εβδομάδες. Είναι πιθανό να περιμένουμε την ενεργοποίηση όλων των μηχανημάτων ταυτόχρονα; Ή μήπως η καθυστέρηση οφείλεται σε τεχνικά ζητήματα που δεν ανακοινώνονται;
Οι πολίτες δικαιούνται σαφείς απαντήσεις και όχι αοριστίες. Αν ο στόχος είναι η εξυπηρέτηση του κοινού, τότε οι αρμόδιοι οφείλουν να κινηθούν με μεγαλύτερη ταχύτητα και διαφάνεια. Αλλιώς, το μηχάνημα της πλατείας του Ευόσμου θα παραμείνει ένα ακόμα “κενό κουτί” της δημόσιας διοίκησης.