Δήμος Νέαπολης Συκεών
Global Teacher Prize: Η εκπαιδευτικός, Ιωάννα Ζαφειρίου, ανάμεσα στους 50 φιναλίστ για το μεγαλύτερο βραβείο, διεθνούς κύρους

Η καθηγήτρια Αγγλικών, της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Ιωάννα Ζαφειρίου, ήταν μία από τους 50 φιναλίστ, για το Global Teacher Prize. Η κατάταξή της στους 50 καλύτερους εκπαιδευτικούς, αποτελεί ένα είδος “παράσημου”, καθώς οι υποψήφιοι μπορούν να συμμετέχουν ως Global Teacher Prize Ambassadors, προάγοντας την καινοτομία και τη συνεργασία στην εκπαίδευση, σε παγκόσμιο επίπεδο. Για το μεγαλύτερο βραβείο, διεθνούς κύρους, η εκπαιδευτικός ταξίδεψε στο Ντουμπάι, στην Παγκόσμια Κυβερνητική Σύνοδο, όπου ανακοινώθηκε ο νικητής και μοιράζεται την εμπειρία της για όσα έζησε εκείνες τις μέρες.

Κριτήρια επιλογής υποψηφιότητας για το Global Teacher Prize
Ξεκινώντας με τα κριτήρια επιλογής των φιναλίστ, για το Global Teacher Prize, η εκπαιδευτικός, Ιωάννα Ζαφειρίου, αναφέρει πως η διαδικασία επιλογής είναι εξαιρετικά ανταγωνιστική και αυστηρή, διότι υποψήφιοι, από όλο τον κόσμο, καταθέτουν τις καινοτόμες εκπαιδευτικές τους προσεγγίσεις και επιτεύγματα.
Αναλυτικότερα, οι υποψήφιοι αξιολογούνται σε πολλαπλά επίπεδα, με κριτήρια όπως η καινοτομία στη διδασκαλία, η επίδραση στους μαθητές και την κοινότητα, καθώς και η διαρκής προσπάθεια για βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Όπως αναφέρει η εκπαιδευτικός, “Συμπλήρωσα μια διεξοδικότατη αίτηση για την οποία δούλευα βδομάδες. Την τεκμηρίωσα άψογα και κλήθηκα για συνέντευξη. Αφού πέρασα επιτυχώς τη συνέντευξη, απάντησα και σε συμπληρωματικές ερωτήσεις”. Οι συμμετέχοντες ξεπερνούσαν τους 5000 και προέρχονταν από 89 χώρες. Με τη συμπερίληψή της στους 50 φιναλίστ, στους 50 κορυφαίους εκπαιδευτικούς, στον κόσμο, η εκπαιδευτικός παραδέχεται ότι “Είναι μια τεράστια αναγνώριση του έργου μου”. Οι 50 φιναλίστ, έχουν -όπως επισημαίνει η κα Ζαφειρίου- την τιμή να υπηρετούν ως Global Teacher Prize Ambassadors, προάγοντας την καινοτομία και τη συνεργασία στην εκπαίδευση, σε διεθνές επίπεδο.
Μεταφέροντας την ατμόσφαιρα και τον “παλμό” που επικρατούσε στα events του Global Teacher Prize, στο Ντουμπάι, η εκπαιδευτικός, χαρακτηρίζει τη διοργάνωση και το κλίμα ως άψογα.
Η ίδια, δηλώνει ότι “Ήταν τεράστια χαρά και τιμή μου που συμμετείχα στα events του Global Teacher Prize, στο Ντουμπάι, εκπροσωπώντας τη χώρα μου. Ήμασταν παρόντες οι φετινοί Top 50 φιναλίστ και Ambassadors του Global Teacher Prize, αλλά και παλαιότεροι GTP Ambassadors και σημαίνοντα πρόσωπα από τον χώρο της εκπαίδευσης, παγκοσμίως. Αποτελούμε μέλη μιας μοναδικής κοινότητας, κορυφαίων εκπαιδευτικών, και είχαμε αυτές τις μέρες την ευκαιρία να γνωριστούμε, να ανταλλάξουμε ιδέες, τεχνογνωσία και καλές πρακτικές”. Τα ταξιδιωτικά έξοδα των 50 φιναλίστ ήταν όλα χορηγία του Ιδρύματος Varkey, καθώς ο Sunny Varkey, εμπνευστής του Global Teacher Prize, πιστεύει ότι κανένας από τους φιναλίστ δεν πρέπει να αποκλείεται από αυτή τη μοναδική εμπειρία για οικονομικούς λόγους.

Spark Dubai: Ένα παγκόσμιο εκπαιδευτικό συνέδριο αφιερωμένο στην καινοτομία, τη δημιουργικότητα και τη συμπερίληψη
Η πρώτη μέρα στο Ντουμπάι ξεκίνησε με το Spark Dubai, ένα παγκόσμιο εκπαιδευτικό συνέδριο αφιερωμένο στην καινοτομία, τη δημιουργικότητα και τη συμπερίληψη. Το πρόγραμμα περιλάμβανε κεντρικές ομιλίες, διαδραστικά εργαστήρια και συζητήσεις στρογγυλής τράπεζας. Το ίδιο βράδυ, ακολούθησε το επίσημο δείπνο προς τιμήν των εκπαιδευτικών που διοργάνωσε το Global Teacher Prize.
Όπως επισημαίνει η κα Ζαφειρίου, η δεύτερη μέρα επικεντρώθηκε, “στον ρόλο των εκπαιδευτικών και της σχολικής ηγεσίας, ξεκινώντας με τη συζήτηση της UNESCO Teacher Task Force”. Ακολούθησε το First Schools Management Talk, παρουσιάζοντας βέλτιστες πρακτικές στη διοίκηση σχολικών μονάδων, ενώ το απόγευμα υπήρχε ελεύθερος χρόνος, στο κέντρο του Ντουμπάι, στην περιοχή του Μπουρτζ Χαλίφα. Αργότερα, πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στο “άκρως εντυπωσιακό”, όπως χαρακτηρίζει η κα Ζαφειρίου, Μουσείο του Μέλλοντος. Νικητής αναδείχθηκε ο Σαουδάραβας εκπαιδευτικός, Mansour Al Mansour.
“Συνολικά, ήταν μια μοναδική, ανεπανάληπτη εμπειρία και αισθάνομαι μεγάλη χαρά και ευγνωμοσύνη που την έζησα! Οι 50 φιναλίστ και Global Teacher Prize Ambassadors παραμένουμε σε επαφή μέσω της διαδικτυακής μας κοινότητας”, δηλώνει η εκπαιδευτικός.

Η διαμόρφωση μαθητοκεντρικού περιβάλλοντος και η ανταπόκριση των μαθητών στις εκπαιδευτικές μεθόδους
Για την εκπαιδευτική προσέγγιση της μάθησης, η εκπαιδευτικός, Ιωάννα Ζαφειρίου, αναφέρει: “Προσπαθώ να δημιουργώ ένα μαθητοκεντρικό περιβάλλον, όπου η μάθηση είναι ενδιαφέρουσα, ουσιαστική και συνδέεται με την καθημερινότητα. Στα projects μας δεν μένουμε μόνο στο βιβλίο· οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να ασχοληθούν με θέματα που τους ενδιαφέρουν και να εφαρμόσουν τη γνώση τους σε πραγματικές καταστάσεις. Είναι απίστευτα ικανοποιητικό να βλέπω πόσο ενεργά συμμετέχουν, ειδικά αν σκεφτεί κανείς την επιπλέον προσπάθεια που απαιτεί αυτό από όλους μας.
Παράλληλα, η εκπαιδευτικός, παρέχει στους μαθητές επιπλέον υλικό μέσα από online μαθήματα στην e-class, όπως γλωσσάρια, ασκήσεις γραμματικής, γραπτές εργασίες και βίντεο, που καλύπτουν τα κενά του σχολικού βιβλίου. Η συγκεκριμένη προσέγγιση, καθιστά τη διδασκαλία πιο ολοκληρωμένη, διευκολύνοντας, τόσο την παρουσίαση της ύλης στην τάξη, όσο και τη μελέτη των μαθητών στο σπίτι.
“Συχνά εφαρμόζω τη μικτή μάθηση, όπου οι διαδικτυακές δραστηριότητες συνδυάζονται με συζητήσεις, διευκρινίσεις και ανατροφοδότηση στην τάξη. Το πλούσιο ψηφιακό υλικό καλύπτει διαφορετικά μαθησιακά στυλ, ενώ η δυνατότητα εξατομικευμένης μάθησης επιτρέπει στους μαθητές να προχωρούν με τον δικό τους ρυθμό, ενισχύοντας την αυτονομία τους”, αναφέρει η εκπαιδευτικός και συνεχίζει, λέγοντας πως “Έχουμε δουλέψει μεταξύ άλλων πάνω σε θέματα όπως η γρήγορη μόδα, η προστασία των δασών, οι διασκευές στην τέχνη και η γλωσσική πολυφωνία—όχι μόνο γιατί είναι ενδιαφέροντα και επίκαιρα, αλλά και γιατί βοηθούν τους μαθητές να αποκτήσουν δεξιότητες που θα τους φανούν χρήσιμες στη ζωή τους.
Πιστεύω στη δουλειά των μαθητών μου, γι’ αυτό και φροντίζω να την αναδεικνύω μέσα από συμμετοχές σε διαγωνισμούς. Τα βραβεία που έχουμε κερδίσει δεν είναι μόνο αναγνώριση της διδακτικής μου προσέγγισης, αλλά και απόδειξη της δημιουργικότητας και της προσπάθειάς τους”.
Προκλήσεις και δυσκολίες στο δημόσιο ελληνικό σχολείο
Για τη διδασκαλία των Αγγλικών στο δημόσιο ελληνικό σχολείο, η κα Ζαφειρίου, αναφέρει πως έχει τις δικές της προκλήσεις, διότι κάθε χρόνο, τα τμήματα είναι πολυάριθμα και οι μαθητές έχουν διαφορετικό επίπεδο γνώσεων μεταξύ τους. “Κάποιοι πηγαίνουν φροντιστήριο, ενώ άλλοι βασίζονται αποκλειστικά στο σχολείο”.
Επιπλέον, η έμφαση στις πιστοποιήσεις γλωσσομάθειας, (π.χ. Cambridge και Michigan), έχει μετατρέψει τη μάθηση σε προετοιμασία για εξετάσεις. “Στην ελληνική κοινωνία τα Αγγλικά συχνά θεωρούνται κυρίως επαγγελματικό εφόδιο παρά ένα αντικείμενο με εγγενή αξία. Στο Λύκειο τα Αγγλικά διδάσκονται μόλις 2-3 ώρες την εβδομάδα”, δηλώνει η εκπαιδευτικός.
Επιπλέον, η κα Ζαφειρίου αναφέρεται και στη χρονική πίεση, λόγω της τράπεζας θεμάτων, ενώ, σταδιακά, τα Αγγλικά μπαίνουν σε δεύτερη μοίρα, λόγω των Πανελλαδικών.
Ακόμα ένα -μόνιμο- πρόβλημα, είναι η πρόσβαση σε σύγχρονη τεχνολογία, καθώς, όπως επισημαίνει η εκπαιδευτικός, “Στο σχολείο μου, δεν έχουν όλες οι αίθουσες διαδραστικούς πίνακες ή ακόμα και Internet, κάτι που δυσκολεύει τη διαδραστική διδασκαλία που επιδιώκω. Ωστόσο, προσπαθώ όσο μπορώ να αντιπαρέλθω τις δυσκολίες χρησιμοποιώντας τεχνικές όπως η μικτή μάθηση που ανέφερα παραπάνω, κι απ’ ό,τι φαίνεται αποδίδει καρπούς”.
Η μάθηση των παιδιών από γενιά σε γενιά: Ομοιότητες και διαφορές
“Η μάθηση των παιδιών αλλάζει από γενιά σε γενιά, όμως κάποιες βασικές αρχές παραμένουν ίδιες”, παραδέχεται η κα Ζαφειρίου και συνεχίζει, λέγοντας, πως “τα παιδιά πάντα μαθαίνουν καλύτερα όταν έχουν κίνητρο, αλληλοεπιδρούν με τους άλλους και έχουν εκπαιδευτικούς που τα
καθοδηγούν. Ωστόσο, ο τρόπος πρόσληψης της γνώσης έχει διαφοροποιηθεί σημαντικά”.
Πλέον, οι μαθητές της σημερινής εποχής, μεγαλώνουν με την τεχνολογία, έχουν πρόσβαση σε πληθώρα πληροφοριών και είναι εξοικειωμένοι με πολυτροπικά μέσα, όπως βίντεο και διαδραστικές εφαρμογές, σε αντίθεση με παλαιότερες γενιές που βασίζονταν κυρίως σε βιβλία και τον γραπτό λόγο.
Παράλληλα, η μαθητοκεντρική προσέγγιση δίνει έμφαση στην κριτική σκέψη, τη συνεργασία και τη σύνδεση της γνώσης με την πραγματική ζωή. Αντιθέτως, στο παρελθόν, η εκπαίδευση ήταν πιο αυστηρή και δασκαλοκεντρική. Εντούτοις, η σημερινή εποχή, με την πληθώρα ερεθισμάτων, φαίνεται να έχει μειώσει τη διάρκεια συγκέντρωσης των μαθητών, κάνοντας την ανάγκη για καινοτόμες διδακτικές προσεγγίσεις πιο επιτακτική. “Παρόλο που οι συνθήκες και τα εργαλεία αλλάζουν, η ανάγκη των παιδιών για καθοδήγηση, ενθάρρυνση και ουσιαστική μάθηση παραμένει σταθερή”, συμπληρώνει η εκπαιδευτικός.
Συνεργασία με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και το Υπουργείο Παιδείας
Μιλώντας για την πιθανότητα συνεργασίας με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ή το Υπουργείο Παιδείας, με σκοπό την εφαρμογή καινοτόμων μεθόδων σε περισσότερα σχολεία, στην Ελλάδα, η εκπαιδευτικός, Ιωάννα Ζαφειρίου, δηλώνει, ότι “η εκπαίδευση είναι ένας δυναμικός τομέας που απαιτεί συνεχή εξέλιξη και προσαρμογή στις ανάγκες των μαθητών. Ως Σύμβουλος Δημοτικής Κοινότητας Νεάπολης, πιστεύω ότι η συνεργασία με φορείς όπως η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και το Υπουργείο Παιδείας είναι ζωτικής σημασίας, ώστε καινοτόμες εκπαιδευτικές μέθοδοι να διαδοθούν και να εφαρμοστούν σε περισσότερα σχολεία”. Η ίδια, είναι πάντα ανοιχτή σε συνεργασίες που στοχεύουν στη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας και στην ενίσχυση του ρόλου των μαθητών ως ενεργών πολιτών. “Εάν υπάρξει ενδιαφέρον για συνεργασία, είμαι πρόθυμη να συζητήσουμε τρόπους εφαρμογής αυτών των καινοτόμων προσεγγίσεων και να εξετάσουμε τρόπους, για να τις υλοποιήσουμε σε τοπικό ή ευρύτερο επίπεδο”, αναφέρει στο τέλος.

Οι ακαδημαϊκές σπουδές, η επαγγελματική πορεία και οι βραβεύσεις της Ιωάννας Ζαφειρίου
Γεννήθηκε και ζει στη Θεσσαλονίκη. Είναι μόνιμη καθηγήτρια Αγγλικών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, από το 2005, και υπηρετεί ως σύμβουλος της Δημοτικής Κοινότητας Νεάπολης, του Δήμου Νεάπολης-Συκεών από το 2014. Φέτος, διδάσκει στο Γενικό Λύκειο Πεύκων, στη Θεσσαλονίκη.
Είναι απόφοιτη του Τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, με μεταπτυχιακές σπουδές (MA) στις Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνίας στην Εκπαίδευση (ICT) από το King’s College, του Πανεπιστημίου του Λονδίνου.
Για τη διά βίου μάθηση, η ίδια δηλώνει πως “αποτελεί προσωπική μου αξία, ενώ έχω εξειδικευτεί στη χρήση της εκπαιδευτικής τεχνολογίας, όπως Web 2.0 tools, AI, STEM, ρομποτική, 3D εκτύπωση, και ανάλυση εκπαιδευτικών δεδομένων. Στην εικοσάχρονη πορεία μου είχα την ευκαιρία να διδάξω μαθητές κάθε ηλικίας σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας, κάτι που, παρά τις προκλήσεις, υπήρξε εξαιρετικά εποικοδομητικό”.
Παράλληλα, έχει υλοποιήσει πολλές βραβευμένες εκπαιδευτικές δράσεις με τους μαθητές της, οι οποίες έχουν αποσπάσει πανελλήνια βραβεία στα ELT Excellence Awards και στα Education Leaders Awards.
Πέρσι, αναδείχθηκε Εκπαιδευτικός της Χρονιάς, ενώ έχει βρεθεί δύο φορές στη λίστα των φιναλίστ στα παγκόσμια βραβεία GESS Education Awards, το 2023 και το
2024 και τώρα, στους 50 φιναλίστ του Global Teacher Prize.
Για τις βραβεύσεις της, η εκπαιδευτικός, Ιωάννα Ζαφειρίου, αναφέρει, πως “πέρα από τη μεγάλη χαρά και τιμή που μου προσφέρουν, αποτελούν ταυτόχρονα αναγνώριση της εμπνευσμένης δουλειάς των μαθητών μου”.
You may like
-
Θεσσαλονίκη: Η κίνηση στους δρόμους – Οι πορείες για τα Τέμπη
-
Δήμος Νεάπολης-Συκεών: Σχολικό πρόγραμμα πρόληψης «ΓΙΑ ΕΝΑ ΑΣΦΑΛΕΣ ΣΧΟΛΕΙΟ», από το Κέντρο Πρόληψης «Πυξίδα»
-
Προβλήματα υδροδότησης σε περιοχή του Δήμου Νεάπολης-Συκεών
-
ΔΕΝ ΕΧΩ ΟΞΥΓΟΝΟ – Συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας για τα Τέμπη, στη Δυτική Θεσσαλονίκη
-
Αυξητική προσέλευση στην αιμοδοσία που διοργανώθηκε από τον δήμο Νεάπολης-Συκεών
-
Δήμος Νεάπολης-Συκεών: Συνεχίζονται οι κατεδαφίσεις για την απαλλαγή της περιοχής από εστίες ρύπανσης