Επικαιρότητα
11o Εργαστήρι Σύγχρονης Μουσικής στο Μέγαρο Θεσσαλονίκης
Η δράση εντάσσεται στο πλαίσιο του Κύκλου Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων του Οργανισμού Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης
Το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του ΑΠΘ, φιλοξενεί την Κυριακή 12 Δεκεμβρίου, στις 19.00, στην Αίθουσα Αιμίλιος Ριάδης (κτήριο Μ2) το 11ο Εργαστήρι Σύγχρονης Μουσικής.
Η δράση εντάσσεται στο πλαίσιο του Κύκλου Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων του Οργανισμού Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, προσφέροντας για 11η διοργάνωση την ευκαιρία σε νέους συνθέτες να αναδείξουν τη δημιουργικότητά τους και μέσω της μουσικής έκφρασης να καταθέσουν δημόσια προβληματισμούς τους, τόσο για την πανδημία που μαστίζει τον πλανήτη, όσο και για το φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής.
Όπως επισημαίνει ο Καθηγητής Σύνθεσης του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΑΠΘ, κ. Χρήστος Σαμαράς: «Η τεράστια παγκόσμια αβεβαιότητα που δημιουργήθηκε τα τελευταία χρόνια λόγω της πανδημίας αλλά και της κλιματικής αλλαγής έρχεται να συνοδοιπορήσει με τη σύγχρονη ανθρώπινη δημιουργική μουσική έκφραση μέσω του 11ου Εργαστήριου Σύγχρονης Μουσικής που συνδιοργανώνουν το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του ΑΠΘ με το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης. Είναι γεγονός ότι οι εκδηλώσεις αβεβαιότητας είναι δυνατόν να αναδείξουν δημιουργικές πτυχές και προθέσεις οι οποίες με τη σειρά τους να γεννήσουν αξίες και συμπεριφορές που ενδέχεται να καθορίζουν περαιτέρω την πνευματική μας ζωή.
Μάλιστα, οι αβεβαιότητες κάποιες φορές αναδεικνύουν ικανότητες, γεγονός που σημαίνει ότι η προσήλωση στη συνθετική δημιουργικότητα μπορεί να λειτουργήσει ευεργετικά, σε βαθμό τέτοιο που να μας οδηγήσει προς την εξέλιξη και την προσωπική αυτοπραγμάτωση.
Το 11ο Εργαστήρι Σύγχρονης Μουσικής αποτελεί μιας τέτοιας τάξεως εκδήλωση που δίνει βήμα στους νέους δημιουργούς να αναπτύξουν, αλλά και να κοινωνήσουν δημόσια αυτούς τους προβληματισμούς».
Από τις 13.30 έως τις 15.30 στο κτήριο Μ2 οι νέοι συνθέτες θα παρουσιάζουν, θα αναλύουν και θα περιγράφουν στο κοινό κάθε έργο ξεχωριστά.
Πρόγραμμα
-Μαργαρίτα Ερμίδου: Between blue & red
για κουιντέτο πνευστών
Σύντομη περιγραφή του έργου
Ένα σύνολο συνηχήσεων και διαλόγων που οδηγούν σε μίξεις χρωμάτων μεταξύ του μπλε και του κόκκινου. Μια μουσική αποτύπωση της συναισθησίας.
-Πηνελόπη Παπαγιαννοπούλου: Trio for flute, clarinet and bassoon
Σύντομη περιγραφή του έργου
Το Τρίο για φλάουτο κλαρινέτο και φαγκότο βασίζεται στην ανάπτυξη και το μετασχηματισμό τριών μελωδικών κυττάρων. Τα κύτταρα αυτά παρουσιάζονται στην αργή εισαγωγή με σαφήνεια και λυρικότητα. Στη συνέχεια αποκτούν σταδιακά ρυθμική-μοτιβική υπόσταση, ανεξαρτητοποιούνται λειτουργώντας ως συνοδευτικές ή μελωδικές φιγούρες και τίθενται σε μετασχηματισμούς μέσω θραυσματοποίησης και αντιστικτικής/αρμονικής πύκνωσης.
-Κωνσταντίνος Αγγελίδης: Κουιντέτο Ξύλινων Πνευστών
Σύντομη περιγραφή του έργου
Το έργο γράφτηκε την περίοδο Οκτωβρίου-Νοεμβρίου του 2021 μετά από πρόσκληση του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης. Αποτελείται από ένα σύστημα αριθμών το οποίο έχει μεταφραστεί σε ενότητες, διαφορετικές για κάθε όργανο, με κοινά όμως στοιχεία. Οι ενότητες όλων των οργάνων συναντιούνται ταυτόχρονα σε ένα μόνο σημείο (εξαιρουμένης της αρχής του έργου).
–Σπύρος Τζίτζης: The last day of summer…
για κλαρινέτο, φαγκότο, κόρνο
Σύντομη περιγραφή του έργου
Να θυμάσαι… και την ίδια στιγμή να συνειδητοποιείς πως είναι πια παρελθόν, έχει πια φύγει μακριά… Στιγμές που είναι πια μια ανάμνηση και ένας γλυκός φόβος για το μέλλον. Δύο συναισθήματα, το ένα δίπλα στο άλλο τόσο κοντά, αλλά και τόσο μακριά.
Το έργο βασίζεται σε κλειστές συνηχήσεις, συνήθως 2ας μεγάλης, που συμβολίζουν τα δύο αυτά συναισθήματα. Το φαγκότο θυμάται και μετά το παρασύρουν μαζί του τα άλλα δύο όργανα.
-Περικλής Κοτίνης: Ακτίς
για κουιντέτο πνευστών
Σύντομη περιγραφή του έργου
Το Ακτίς (2021) είναι ένα έργο για κουιντέτο πνευστών. Πολλά από τα μελωδικά – ρυθμικά σχήματα που αποτελούν τη βάση του έργου παρουσιάζονται ήδη στην εισαγωγή. Ακολουθούν ένα αργό, λυρικό πρώτο μέρος και ένα πιο γρήγορο δεύτερο. Στοιχεία των προηγουμένων μερών ακούγονται στο τρίτο μέρος και στην εκτεταμένη παραλλαγή της εισαγωγής, που αποτελεί την κατάληξη του έργου.
–Ισμήνη Μπεκ–Γυφτάκη: Fragments of nothing
για φλάουτο, όμποε, κλαρινέτο, φαγκότο
Σύντομη περιγραφή του έργου
Το παρόν έργο αποτελείται από τέσσερα μέρη που λειτουργούν ως θραύσματα εικόνων και
ιστοριών. Το συνολικό υπόβαθρο του έργου βασίζεται σε τέσσερα χαϊκού που αναδεικνύουν με έναν ιδιαίτερο τρόπο ποικίλες εικόνες της φύσης. Πρόκειται για μια απόπειρα προσέγγισης της αίσθησης ενός παρατηρητή που παρατηρεί θραύσματα εικόνων και ιστοριών. Ένας παρατηρητής που “πετάει” από τη μια εικόνα – ιστορία στην επόμενη δίχως να τη βιώνει αλλά περισσότερο να την παρατηρεί.
–Αλέξανδρος Μπαλαούρας: Little Variations for 4
για φλάουτο, όμποε, κλαρινέτο σε Σι ύφεση, φαγκότο
Σύντομη περιγραφή του έργου
Το κομμάτι ξεκινάει σαν χορικό. Ακολουθούν τέσσερις μικρές παραλλαγές με εντελώς αντίθετους χαρακτήρες και παρόλα αυτά, στενές σχέσεις. Από τη στατικότητα γεννιέται κίνηση και το αντίστροφο. Το έργο χαρακτηρίζεται από έντονες και δραματικές εναλλαγές διαθέσεων.
-Στέφανος Κεμανετζής: Debate
για κουιντέτο πνευστών
Σύντομη περιγραφή του έργου
Κεντρικό δελτίο ειδήσεων σ’ ένα μεγάλο κανάλι της τηλεόρασης. Οι υπεύθυνοι του καναλιού θεώρησαν πως θα ‘ναι μια πολύ καλή ιδέα να καλέσουν πέντε πολιτικούς ακραία διαφορετικών ιδεολογιών και να τους αφήσουν να συζητήσουν ορισμένα φλέγοντα κι αμφιλεγόμενα θέματα στον αέρα.
-Γιάννης Βογιατζής: 3 Εικόνες της Θεσσαλονίκης
για κουιντέτο πνευστών
Σύντομη περιγραφή του έργου
Σκοπός ήταν να αποτυπώσει μουσικά τις εντυπώσεις του δημιουργού από τρία διαφορετικά σημεία στο κέντρο της πόλης της Θεσσαλονίκης, καθώς και τη διαδρομή από το ένα στο άλλο.
Το έργο αποτελείται από τρία μέρη και δύο ιντερλούδια:
1) Κασσάνδρου 91-93
2) Ιντερλούδιο πεζός
3) Καμάρα
4) Ιντερλούδιο πεζός-ΟΑΣΘ
5) Ορφανίδου 3, Βαλαωρίτου
-Αθανάσιος Παπαδημητρίου: Επίγραμμα
για κουιντέτο πνευστών
Σύντομη περιγραφή του έργου
Το Επίγραμμα (2021) είναι ένα έργο διάρκειας περίπου έξι λεπτών για κουιντέτο πνευστών. Μετά την εισαγωγή, στην οποία παρουσιάζονται τα όργανα και τα βασικά κατασκευαστικά υλικά του έργου, εμφανίζεται το Α μέρος. Η λυρικότητά του διακόπτεται από το ενεργητικό Β μέρος, το οποίο οδηγεί στο κλείσιμο του κομματιού με στοιχεία που εμφανίστηκαν στο εισαγωγικό τμήμα του.
Κουιντέτο ξύλινων πνευστών της Ορχήστρας Δωματίου Contra Tempo:
Ana Chifu: Φλάουτο
Παναγιώτης Κουγιουμτζόγλου: Όμποε
Igor Efimov: Κλαρινέτο
Τραϊανός Παπαδόπουλος: Κόρνο
Κωνσταντίνος Βαβάλας: Φαγκότο
Βλαδίμηρος Συμεωνίδης: Καλλιτεχνική επιμέλεια – Μουσική διεύθυνση
Περισσότερες πληροφορίες και εισιτήρια για την παράσταση μπορείτε να βρείτε εδώ:
http://www.tch.gr/default.aspx?lang=el-GR&page=3&tcheid=2741
Όλες οι παραγωγές είναι covid free καθώς οι θεατές εισέρχονται στους χώρους του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης κατόπιν υποχρεωτικής επίδειξης πιστοποιητικού εμβολιασμού ή πιστοποιητικού νόσησης. Για ανήλικους από 4 έως 17 ετών χρειάζεται self-test 24 ωρών.
Εντός των χώρων του Οργανισμού τηρούνται αυστηρά όλα τα μέτρα ασφαλούς διεξαγωγής θεαμάτων της Εθνικής Επιτροπής Προστασίας της Δημόσιας Υγείας έναντι του κορωνοϊού, ενώ είναι υποχρεωτική η χρήση μάσκας.
Για το σύνολο των παραστάσεων του Οργανισμού Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης μπορείτε να ενημερωθείτε στο www.tch.gr
You may like
-
Το πρόγραμμα του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης έως το τέλος του 2024
-
Παράσταση «Πόντος – Αρμενία: Ματωμένη Γη» στο Μέγαρο Μουσικής
-
Συναυλία μνήμης για τις Γενοκτονίες Αρμενίων και Ποντίων στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
-
Έκθεση με φιγούρες θεάτρου σκιών από όλων τον κόσμο στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
-
Η “Ωραία Κοιμωμένη” του Εθνικού Θεάτρου Βαρσοβίας στο ΜM Θεσσαλονίκης
-
Η «Ωραία Κοιμωμένη» του Εθνικού Θεάτρου της Βαρσοβίας στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης